vrijdag 24 juni 2011

E-reader (ja, hij is er!)

Ik kocht dus een e-reader. De eerste in mijn leven. En waarschijnlijk niet de laatste. Want amai, wat valt dat ding mee. Vandaag moest ik een dikke 50 min. treinen en nam hem mee. Voormiddag kocht ik De wereld volgens Garp (zo'n 500 p.) op bol.com voor 12,50 euro. Niet goedkoop maar er zijn natuurlijk auteursrechten te betalen. En ik gun die mensen dat ook. De volgende dagen ga ik wel op zoek naar goedkopere e-books. Maar op de trein dus. Het is heel licht en in landscape vind ik het het aangenaamste om dat ding vast te houden. Dan zijn de zinnen ook langer op het schermpje. Want het is wel iets klein. Maar aangenaam dus. Heel scherp ook d.m.v. de e-inkt. Je kan een bladwijzer aanduiden door bovenaan rechts op je blad twee keer te tikken met je vinger. Of met dat "pennetje" (ken de juiste naam niet) wat mooi in de e-reader verborgen zit. De kleur die ik koos? Ik kon kiezen tussen fuchia, zwart of donkerblauw en koos het laatste. Het is zo'n paars donkerblauw. Mooi! Niet dat dat zo belangrijk is, maar ik ben een vrouw ...
Je kan ook notities maken maar in de gebruiksaanwijzing staat dat dat veel batterijen verbruikt net als foto's bekijken die je op je e-reader kan uploaden. De Sony Reader Library gebruik ik enkel voor de gekochte e-books. Voor de e-books waar geen auteursrecht meer op zit (gratis dus) gebruik ik Calibre E-book Management. Heeft méér functies. Vond het wel nogal omslachtig om die DRM (Digital Rights Management) de hele tijd te moeten bevestigen. En elke keer weer registeren. Allez 1 keer voor Calibre en 1 keer voor de Sony Library. Maar ben dus 100% voor!

3 opmerkingen:

  1. www.gutenberg.org - alles wat er op staat is gratis, en veel is te lezen vanaf een eReader :D Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat met je aankoop en geniet er maar van. De Sony E-reader dus? Foto!

    Ik heb nog steeds een lichte voorkeur voor het papieren werk maar het neemt wel flink wat plaats in natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen